Rubriky
Nezařazené

Zkušenosti

Generále
Podle Jürgena Mittelstraßa zkušenost obvykle znamená „získanou schopnost bezpečné orientace [a] seznámení s určitými činy a faktickými vztahy bez použití nezávislých teoretických znalostí“ [1] z. B. vědecký způsob: z důvodu vždy doprovodného, ​​z velké části automatického a zároveň psychologicky asociativního a alespoň retrospektivně vědomého intelektuálního (mentálního nebo kognitivního) zpracování a znalostí a dovedností osoby na tomto základě, případně s přidruženými názory, přesvědčeními a zásadami prostřednictvím svého individuálního, sebeurčeného a odhodlaného životního stylu a životního stylu, jakož i dalších chování, která se postupem času vyvinuly jako návyky v reakci na jejich vlastní zkušenosti díky pouhým procesům učení, které se dále neodrážejí.

Ve vědě se dá mluvit o „empiricismu“ namísto obvykle osobně míněné zkušenosti. Protože se požaduje, aby vědecká tvrzení vycházela ze systematických a intersubjektivně potvrzených pozorování, která mohou zahrnovat například metodicky přísně řízená měření nebo experimenty. Vědy založené na takovém metodicky uspořádaném základě se nazývají empirické vědy nebo empirické vědy, aby rozlišovaly mezi individuálně náhodnými nebo osobními znalostmi s požadavkem na větší spolehlivost. Podle Oswalda Schwemmera [2] podléhají všechny empirické vědy stejnému vědeckému vysvětlujícímu modelu, včetně vědeckých disciplín, které nazývá kulturní, ale obvykle humanitních věd, v nichž je pouze povinnost je ospravedlnit složitější než v přírodních vědách. Zatímco tito jsou široce považováni za hlavní příklady empirických věd, jakýkoli výzkum založený na zdokumentovaných faktech je historické povahy, od kosmologie po evoluční teorii a archeologii, etymologii a lingvistiku až po historii. (Náboženská studia se proto liší od teologie svým empirickým základem).

Definice
Spisovatel William Saroyan jednou napsal: „Zkušenost je součet chyb, dělených vlastní hloupostí.“

V každodenním životě se životní zkušenost obecně týká osvědčených a ověřených znalostí získaných v průběhu celého života. Odborná zkušenost znamená, že někdo pracoval v určitém zaměstnání po dlouhou dobu a čelil široké škále znalostí, když čelil mnoha různým situacím, které musel zvládnout.

Výměnou zkušeností se obvykle rozumí vzájemné učení. Pozitivní / dobré a negativní / špatné zkušenosti znamenají především dopad, který zbývá na tom, co bylo zažito v minulosti, který člověk následně interpretuje a vyhodnocuje pro svůj život.

Jeden také mluví o náboženských zkušenostech (→ transcendentální zkušenost!) Jako setkání člověka s transcendentem v nejširším slova smyslu, dále o dojmech zažívaných ve formě rozjímání, jako je mystická zkušenost.

V pedagogice se rozlišuje mezi primární a sekundární zkušeností. Primární zkušenosti jsou přímé zážitky, které jsou vytvářeny v přímém kontaktu s ostatními lidmi nebo s předmětem. Zkušenosti, které jsou získány z vnímání druhých, jsou sekundární zážitky. To zahrnuje například zkušenosti zprostředkované prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků.

Ve vývojové psychologii je zážitkem událost uložená v mozku, bez níž jsou procesy učení a celkový lidský vývoj nepředstavitelné (nebo možné). Opakem situace související s událostmi je monotónnost, která obvykle nemá příznivé účinky (na procesy učení). Monotonie brání nebo brání vývojovému vývoji (u lidí, u savců). V tomto ohledu je zkušenost základním předpokladem pro vývojový psychologický pokrok.

Obecně lze rozlišovat vnitřní zážitek od vnějšího zážitku. Externí zkušenost označuje zkušenost „externí“, tj. h.: ​​Události, které se odehrávají ve světě, zatímco vnitřní zážitky se mohou odehrávat zcela v oblasti fantazie, myšlení nebo cítění (→ sebepoznání).

Přímost a předávání zkušeností
V epistemologii je k dispozici řada termínů souvisejících s konceptem zkušenosti nebo v některých případech častěji používaným. Tímto způsobem mohou být zkušenosti významně zapojeny do jevů, jako jsou znalosti, dovednosti, přesvědčení a názory nebo do rozvoje individuálních a kulturních světonázorů. Na rozdíl od jiných možných forem poznání koncept zážitku zdůrazňuje, že je to prostřednictvím přímé osobní zkušenosti

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *